Pages

Tuesday, November 14, 2017

Tarbiyah On Point



Working with a TV station, my work involves dolling up. Lots of make up and pretty clothes. 

One day, saya rasa make up hari itu extra on point and was very pleased with how I looked. 

That day of work turned out smooth and well too and I went home feeling 'up in the air'. 

Setibanya di rumah, wajah penuh make up saya disambut senyum lebar anak yang memang sedang menanti Ummi untuk menyempurnakan tugas khas. 

Orang lain tak cukup layak untuk tugas ini. Sanggup dan cekal dia menunggu Ummi. 

Dengan wajah make up on point tadi saya pun menjalankan tugas. 

Tahan nafas. Sikit lagi akan selesai. Tiba-tiba seketul lagi 'hasil' terkeluar dan jatuh berdebuk ke lantai bilik air. 

Tuan-tuan dan puan-puan, dengan wajah make up on point dan bibir merah, saya mengutip tahi dengan tangan. 

Waktu itu terpandang ke atas seolah-olah terpanah. 

Tuhan sedang berbicara dengan saya. 

"Glamourous mana pun kau rasa kau di luar sana, kau tetap pulang ke rumah untuk mengutip seketul tahi seorang manusia bergelar anak". 

Sesungguhnya anak itu sebaik-baik tarbiyah. 

Kadang-kadang kita rasa ibarat 'dihambakan' anak mungkin kerana kita tidak cukup menghambakan diri kepada Tuhan.

Terima kasih anak Ummi atas teguran ini.




May it please Allah.



No comments: